Sinds 1998 is Pastor Richard Schreurs bezig met het schrijven en publiceren van zijn preken op het Internet. Deze grote inspanning heeft ertoe geleid dat we nu een fantastische hoeveelheid van meer dan 650 preken online kunnen presenteren. U kunt deze preken vanzelfsprekend gebruiken als inspiratie voor uw eigen overwegingen. We stellen het echter erg op prijs als u dan ook uw bronnen wilt vermelden (www.lidwina.nl) zodat meer mensen het prekenarchief hier online komen bezoeken.
bemoeizucht of bemoeienis
[ vorige | lijst | volgende ]
Auteur: Past. R.J. Schreurs
Zondag 7 september 2014
Bemoeizucht of bemoeienis
In het Duitse parlement ontspint zich een hevige discussie over de vraag of, in welke mate, op welke manier Duitsland zich moet inlaten met de agressie,de misdaden, de bedreiging van de zogenaamde IS die met geweld een Islamitisch wereldkalifaat nastreeft.
Van oorlog voeren hebben ze in Duitsland meer dan hun bekomst en ze houden zich liefst zo ver mogelijk vandaan van alles wat daar mee te maken heeft.
En toch beseffen ze heel goed dat ze hun verleden niet als blijvend alibi kunnen gebruiken om zich te kunnen onttrekken aan internationale verantwoordelijkheid, want die verantwoordelijkheid hebben ze natuurlijk wel, even goed als alle vredelievende landen, waaronder Nederland.
Wij schijnen daar iets op te hebben gevonden: We sturen helmen en kogelvrije vesten naar de Koerden.
Blijft toch de vraag of we daarmee aan onze verantwoordelijkheid hebben voldaan.
Bemoeizucht of bemoeienis dat is de afweging waar niet alleen regeringen, maar ook elk individu mee te maken krijgt.
In het evangelie van vandaag laat Jezus duidelijk weten dat je niet maar langs misdragingen of tegenstellingen heen kunt leven.
Als je er iets aan kunt doen en je doet het niet dan ben medeverantwoordelijk voor wat er gebeurt.
Meteen wordt erbij vermeld dat het veel geduld vraagt en wij mogen er aan toevoegen dat het heel veel bezinning en voorzichtigheid vraagt.
Op het voetbalveld wordt een medespeler weerhouden van geweld tegen een agressieve tegenstander.
Pas op, misschien draait hij zich om en slaat je op je neus.
Hoe moeten ouders dat doen met de opvoeding van hun puberende kinderen, die omgaan met verkeerde vrienden of vriendinnen, die met drugs aan het experimenteren zijn.
Hun adviezen zijn bij voorbaat waardeloos en niet geaccepteerd.
Toch blijven ze medeverantwoordelijk voor hun dierbare pubers.
Veel geduld en creativiteit gevraagd.
Hoe moeten grootouders dat doen als ze zien dat er iets met de opvoeding van de kleinkinderen fout gaat.
Bemoeizucht is het ergste wat ze kunnen verzinnen.
Bemoeienis, zorg, maar dan wel heel voorzichtig, subtiel, afgewogen.
Als ze niets doen, zo zegt het evangelie, dan zijn ze mede schuldig aan wat er misgaat.
Daar kunnen we het wel mee eens zijn.
Jezus lijkt voorbij te gaan aan de moeilijkheden die iemand die tussen beide komt zich op de hals haalt.
Hij maakt zich daar minder zorg over dan over de neiging om bij moeilijkheden onder mensen maar gauw de andere kant op te kijken, want dat komt het meeste voor.
We kunnen er dagelijks over lezen: Twee mensen willen elkaar te lijf gaan.
Een groot deel van de voorbijgangers loopt gauw door en anderen scharen zich onder de van schande sprekende toeschouwers.
Natuurlijk is tussen beide komen waarschijnlijk niet verantwoord, maar men zou de politie kunnen bellen of met een groot aantal personen ze uit elkaar kunnen halen.
Christelijke verantwoordelijkheid is soms een hachelijke zaak, vraagt actieve voorzichtigheid en creativiteit, want christelijke onverantwoordelijkheid is ook een hachelijke zaak.
Ieder van ons mag er minstens eens over nadenken, misschien onderling overleggen hoe dat aan te pakken.
Amen